29 augusti 2016

Träning och planering

Jag lyssnade på en träningspodd gällande träningsplanering där de båda tjejerna kom med bra tips och hade vettiga resonemang. Deras åsikter bestod kort och gott av att man behövde välja ett fokus och hålla sig till det för att kunna planera sin träning väl. Som exempel sade de att det är svårt att träna inför en "Iron Man" och samtidigt satsa på att klara chins, detta då att klara en chins inte någonstans är fördelaktigt gällande målet att klara en "Iron man". 
 
Detta fick mig självklart att fundera kring min egna träning och min träningsplanering. De sade i podden att ett klassiskt misstag var att gå efter gymmets träningsschema och lägga upp sin träning därefter. De menade att träningen då lätt blev planlös och splittrad och kanske till och med lite kvalitetslös. Detta är dock ofta precis det jag gör. Jag älskar gruppträning och känner att det är utvecklande och givande för mig. All typ av sådan. Allt från styrkepass till konditionspass samt lugnare pass som yoga och pilates. Jag vill gå på allt och jag vill vara bäst på allt = jag pressar mig själv hårt under passen. Därför blir träningen för mig inte kvalitetslös utan tvärt om. Jag ökar i vikter under passen, jag hoppar upp och ner som en galning för att hinna göra flest burpees i rummet och jag tar i så att lederna nästan går av på yogan bara för att försöka verka mest flexibel. Sådan är jag och även om det kanske verkar lite självupptaget då ingen, mest troligt, ens lägger märke till min prestation då de är för upptagna med sitt eget, så får det mig att utvecklas. 
 
Detta leder mig in på mål och fokus med träningen. Jag har inget konkret mål egentligen utan tränar för att jag älskar det. Jag vill känna mig stark och orka. Orka göra många burpees, orka stå i jägarvila länge samt orka springa milen fort. Jag behöver inte vara starkast men jag vill orka längst. Mitt mål är att fortsatta då de andra vill ge upp och detta för mig framåt på många plan inom träning. Dock är det inte kul att orka med lätta vikter, jag vill orka fortsätta med en, för mig, utmanande vikt. 
 
Jag är väl egentligen ett praktexempel på vad tjejerna i podden sade var ett klassiskt misstag inom träning. Dels för att jag inte har någon plan gällande upplägget men också för att jag har som mål att bli bra på - nästan - allt. Jag är splittad som de så fint sade i podden. Men jag tycker faktiskt inte att det gör någonting. Min träning gör mig starkare vilket jag märker i och med att jag kan öka i vikt, min träning gör mig uthålligare vilket jag märker genom att det tar längre tid för mig att bli trött och min träning förbättrar min kondition vilket jag märker genom att jag kan springa intervaller på allt högre hastigheter. Därför vill jag slå ett slag för alla oss som inte alltid har en plan utan kör på känn och känsla. Alla vi som älskar träning och tränar för träningens skull; för svetten och mjölksyran, för adrenalinet och den följande goda nattsömnen. Träning ska vara kul och vad som är kul är individuellt, vilket betyder att allas träning blir individuell och unik. 

28 augusti 2016

En helg i Örebro

Jag har spenderat min helg i Örebro med två väldigt saknade vänner. Det har varit himla mysigt med kvalitetstid där vi hunnit med allt från vin i solen till goda middagar och uteserveringar till bio och myskväll, shopping på stan och lite morgonträning. Kommer sakna er till dess att vi ses nästa gång tjejer <3!

I skrivande stund sitter jag i väntans tider på Enköpings station på grund av tågförseningar. Det börjar nästan bli lite komiskt att detta alltid händer då jag är på resande fot. Men vad ska man göra. Det är säkert nyttigt för mig att öva upp mitt tålamod plus att ett av mina hundra mål var att bli bättre på att acceptera saker jag inte kan styra över = jag måste leva som jag lär. 

26 augusti 2016

Morgonträning

Imorse var jag på gymmet redan vid 07.30 för att hinna svettas lite innan yoga-passet drog igång en timma senare. Jag brukar aldrig få till några vettiga pass så tidigt på mornarna då blodsockret är lågt liksom blodtrycket och orken. Men idag gick det riktigt bra och jag hade mycket energi att omvandla till svett. Googlade på wod:ar igår och körde två av dem imorse. Riktigt svettigt som sagt och det kändes ordentligt i ben och rumpa. Tips! 

Vad det gäller yogan var det nog den galnaste yoga-klassen jag någonsin deltagit i ha-ha. Instruktören är min favorit och otroligt kunnig inom det han gör och han får alltid kroppen att sträckas och tänjas ordentligt, men idag flippade det. Jag - och alla andra - hamnade i positioner jag trodde var omänskliga. Vi skulle exempelvis slänga upp benet på axeln "like a backpack" och sedan sträcka ut benet där bakom? Det var svårt att hålla sig för skratt även om koncentrationen var hög. Jaja. Benen har fått sig en ordentlig stretch vilket var nödvändigt efter alla dessa boxjumps.