30 oktober 2014

Veckan som varit

Vilken vecka det varit! Har hunnit med mycket träning, hård träning. Intervallerna igår gick så bra att jag sprang på rekordhastighet och ändå kände mig som en fullt fungerande människa efteråt. Himla kul då man märker att man faktiskt blir bättre, som då man lyckas göra en riktig pull-up mitt i natten? Verkligen en chock, måste testa på gymmet senare ha-ha. Utöver träning har det varit pepparkaks-bak, fika hos mormor, kompishäng framför Paradise, mysig höstpromenad med Linn, spontana äventyr med tjejerna och ikväll jobb. Som jag saknat att jobba inom vården! Uppskattar det på ett helt annat sätt efter att ha testat andra yrken. Att verkligen få göra nytta och hjälpa människor, det är oslagbart! Vilket flummigt inlägg det blev. Sitter i skrivande stund och inväntar Johanna för en sleepover innan vi imorgon beger oss till Örebro för att återförenas med våra två studerande vänner. Längtar som en tok! 

Är det redan söndag igen? Galet vad tiden rinner iväg då man har roligt! I helgen har jag faktiskt hunnit med rätt mycket. Jobb-introduktion fredag och lördag som avslutas ikväll, träning, häng med vänner, lite slappande och en sjukt kul kväll igår med två galna favoriter. Vi började hemma hos Rebecka där det vankades vin toppat med en massa snack och skratt innan vi rörde oss mot Framnäs för en billig öl och sedan vidare ut på stan. Vad som tog kvällen från att vara roligt till att bli svinkul var efterfesten där det både spelades pingis och lektes kurragömma ha-ha. Verkligen en natt att minnas! 




Då jag numera tränar rätt mycket kämpar jag, i ren rädsla, med att hålla mig frisk då mitt immunförsvar annars tenderar att rasa för minsta lilla antydan av bakterier eller virus. Men med mycket sömn, mängder citronvatten och mina supersmoothies går det förvånansvärt bra och jag har varken varit förkyld eller sjuk sedan i somras! Peppar peppar ha-ha. Bilden ovan illustrerar vad min smoothie kan tänkas innehålla. Och tro mig, det blir sjukt gott trots alla olika ingredienser! Att ha i mycket nötter ger, som mamma så fint sade, "lite struktur" och det blir mer mättande. Nedan har jag lite kortfattat skrivit upp vad de olika delarna är bra för. Såklart har de en massa andra fördelar också, men skrev ned de främsta. 

Yoghurt - kalcium, protein och "goda" bakterier.
Kvarg - protein. 
Citron - C-vitamin.
Hallon - antioxidanter.
Blåbär - antioxidanter. 
Spenat - järn.
Solrosfrön - vitaminer och mineraler, bl.a.vitamin E och magnesium. 
Linfrön - omega 3. 
Hasselnötter - antioxidanter och har bl.a kolesterolsänkande effekt.
Valnötter - antioxidanter och omega 3.