/

Året 2017

Året har startat med en sådan raketfart att jag knappt hunnit reflektera över att det blivit ett nytt år. Vet inte hur många gånger jag skrev 8/1 -17 på alla journaler idag på jobbet. Men jag tänkte försöka summera året 2017 här i ett inlägg. I augusti 2016 skrev jag 100 livsmål inspirerad av Blondinbella, dem kan ni läsa här. Jag uppfyllde faktiskt 17,5 av dem under 2017. Inte illa. Bara 82,5 to go sedan kan jag dö stolt och lycklig. Må dessa mål ta lång tid he-he. 
 
1. Ok, nummer ett är att gå ut sjuksköterskeutbildningen utan att kugga en enda tenta. Hittills har jag klarat allt med stor marginal och tänker se till att fortsätta på det spåret. Jag pluggar hårt för att jag vill bli en kompetent sjuksköterska. 
Nu ropar jag hej innan jag kommit över bäcken... Men hittils har jag klarat detta. En termin till. Kämpa. 
 
3. Jag vill ha magrutor. Ett ganska orealistiskt mål med tanke på hur mycket jag älskar pasta och vitt bröd he-he. Men om åtminstone för en period i livet vill jag ha magrutor och jag säger då det, under den perioden kommer jag leva ett tråkigt liv (utan allt gott det finns att äta) och ta jävligt många bilder i bikini att spara för framtida egoboost.
Hehe ett riktigt skryt-mål. Men det lyckades jag faktiskt med 2017. Har aldrig tränat så lite mage som under sommaren och hösten men har istället tränat tunga helkroppsövningar. Det gav resultat och jag kan nu bocka av detta. Och ja, jag har tagit några bilder för att föreviga det ;-). Men mycket vill ha mer och målet är nu att ha magrutor i alla lägen, även helt avslappnad. Nu krävs det att jag spänner magen lite. 
 
 
7. Jag vill bli träningsinstruktör för post-gravida kvinnor. Jag vill hjälpa kvinnor att stärka sin kropp igen efter graviditeter så de orkar med fler samt ett aktivit liv med sina barn. 
Detta mål klarade jag delvis. Jag tog tag i det och kontaktade ett företag som driver kurser samt olika gym runt om i stan och hörde mig för om de skulle ta emot mig som instruktör efter dessa utbildningar. Dock krävde de flesta gym en PT-utbildning också och det kändes lite väl dyrt och orimligt tidsmässigt för mig som student. Så detta mål får ligga på is ett tag till. Men A for effort måste jag ändå säga och klappa mig själv på axeln. 
 
25. Ett mål i höst är att gå på åtminstonde en sittning. Har gått på alldeles för lite sittningar med tanke på att jag pluggar i Uppsala och de förekommer i princip varje helg.
Gick inte på någon sittning under hösten men däremot under våren! 
34. Jag vill få hundra procent på en tenta. Har fått det på läkemedelsräkningen men det räknas knappt då man behöver hundra procent på dem för att bli godkänd. Har varit en poäng ifrån två gånger, nu till tredje terminen gäller det.
Check! That feeling då man ser x/x antal rätt. 
 
 
 
29. Jag har som mål i höst att jobba fyra dagar i månaden (varannan helg) för att nästa sommar eller till jul ha råd att göra ännu en stor resa tillsammans med Jesper. USA var fantastisk och vi är mer än sugna på att resa igen! 
Jobbar fortfaranade minst fyra dagar i månaden. Oftast mer. Så glad att jag lyckats hålla detta! 
 
22. Jag vill arbeta på akuten nästa sommar hur tufft det än verkar.  
Check! Woho! 
 
43. Köpa en ny ryggsäck. 
Har till och med köpt två nya. 
 
 
48. Åka längdskidor upp på fjället i Hemavan. Ännu en grej jag inte gjort trots att jag varit där varje vinter i hela mitt liv. 
Det var inte så fantastiskt som jag hade hoppats på med snöoväder och dåligt glid. Men I did it! 
 
 
52. Bli bättre på att äta frukt och grönt. Minst 500 g varje dag enligt livsmedelsverkets rekommendationer. 
Äter numera en smoothie i princip varje dag. Samt mer frukt! 
 
61. Besöka Summerburst! Två år i rad nu har jag siktat på det men prioriterat annat. Nästa år ska det tamigfan bli av!
Spontant och jääävligt dyrt men yes, I did that too. 
 
56. Variera mina frukostar för att undivka framtida demenssjukdomar. Sådana små saker som att äta olika frukostar och ta olika vägar till skolan/jobbet stimulerar hjärnan vilket har visat sig verka förebyggande mot Alzhemiers och demes. 
Det är inte olika varje dag, men har provat lite olika varianter och just nu är det bananpannkakor som gäller. Bättre än lingongrova! 
 
 
64. Spara mer pengar. Jag hade som mål att spara minst 500 kr av CNS under förra studieåret, det gick ju som det gick med den saken och jag gick snarare back med typ de dubbla varje månad. Nu är jag dock sambo vilket underlättar för ekonomin + att jag täker jobba mer. Nytt mål: spara minst 1000 kr varje månad. 
Under hösten 2016 och i början på våren 2017 var jag tamigfan en jävel på att spara. Sedan kom våren och sommaren och ja, livet blev dyrt och roligt. Dessutom bodde jag själv vilket också var väldigt dyrt. OCH jag startade mitt missbruk av inköp av träningskläder. Har lite nya sparandemål inför 2018. 
 
71. Ett annat långsiktigt mål är att fortsätta ha träningen som en naturlig del i min vardag livet ut. Folk kan bli förvånade då jag säger att jag tränar varje dag (med få undantag då jag är dödstrött), men den rutinen är guld värd och det ger mig så mycket tillbaka. Har inte varit sjuk på jag vet inte hur länge (OK i USA sist, men det var under några veckor jag inte tränade = samband?). 
Still going strong på den fronten också. Även om klockan är 06 och jag befinner mig på solsemester. 
 
 
76. Ett annat mål är att besöka minst ett nytt land eller en ny stad (utomlands) varje år. 
Det har bara gått ett år men jag besökte tre ny platser och ett nytt land: Sardinien, Barcelona och Paris, Frankrike.
 
84. Vi har bestämt att en dag i veckan ska Jesper få laga en maträtt han tycker om helt utan att ta hänsyn till vad jag äter, och målet är här att äta upp det han serverar mig oavsett vad som läggs på tallriken. 
Detta hände oftare än en dag i veckan och jag har faktiskt blivit riktigt duktig på att äta mat. 
 
94. Jag vill prova på ett riktigt crossfit-pass i en riktig crossfit-box. 
Det var kärlek vid första svettdroppen. 
 
 
96. Bli bättre på att dricka proteinshake efter varje träningspass. Jag gör det bara någon gång i veckan, tror träningsresultaten skulle bli bättre om jag bara ökade mitt proteinintag.
Dricker en varje dag. Plus BCAA under vissa träningspass. Vem har jag blivit?
 
Det har varit ett långt år på många vis, dock känns det som om det varit ett viktigt år för mig. Jag har alltid varit en tvåsam person men i år lade jag krut på att göra saker för mig. Det har jag väl alltid gjort egentligen, men jag tog stora steg på egen hand vilka kommit att bli viktiga för mig och min självständighet. Först och främst tog jag modet till mig att söka jobb på akuten och mot alla odds fick jag det. Det var verkligen vatten över huvudet för min del men jag är otroligt stolt över mig själv att jag lyckades fakea så pass bra att jag till slut made it ha-ha. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att jobba på akuten och det kommer nog alltid avspegla 2017. Året då jag hittade hem karriärsmässigt och insåg vad jag vill göra med mitt liv. 
 
För det andra tog jag mig i kragen och kontaktade Vanheim för att få prova på crossfit. Detta var verkligen utanför min comfort zone och jag var otroligt nervös i början. Jag kunde ingen övning och allt handlade om tunga vikter och tekniker jag inte var bekant med. Men jag har börjat lära mig och tokälskar det. Detta har också blivit en sådan stor del av min identitet och det känns stort att jag gjorde det på egen hand. Jag kände ingen på boxen och åkte dit helt själv med min taniga lilla kropp. Ett halvår senare och jag har fått såå mycket nya vänner och bekanta och har klarat av saker jag inte trodde var möjligt i våras.  
 
För det tredje lärde jag mig vad riktig kärlek är. Det låter så otroligt klyschigt men att Jesper accepterade min privata resa har betytt enormt mycket. Att han visade en sådan förståelse och ett sådant tålamod är något jag aldrig kommer kunna gengälda. Allt jag kan göra är att överösa med kärlek varje dag för att visa min oerhörda  uppskattning och ödmjukhet inför vem han är och över att han vill vara min<3.