/

För vad behöver man mer än att lugnt ta del av allt som sker?

Godkväll alla vänner och okända människor. Det är torsdag kväll och jag ligger här i sängen med håret tvinnat runt mitt sminkborttagningshårband (om det ens är ett ord? Ni tjejer vet vad jag menar) då jag: 1) skaffat tiktok och numera baserar mitt liv på tiktoktrender och 2) insett hur fina lockar man får av att tvinna håret så. Som vanligt är jag ca ett halvår sen på bollen men äh, better late than never. Jag har spenderat ett par dagar här hemma i Övik och känner mig alldeles varm och lugn i själen. Hemma. Ledighet. Sommarvärme. Bara ben. Bränd hud. Doften av solskyddsfaktor. Fika två gånger om dagen. Familjen. Sommardängor i bilen. Barndomsvänner. Löpturer som blir till promenader i värmen. Morgondopp. Kvällsdopp. Mitt-på-dagen-dopp. Åh. Jag är så glad att jag fått ett par riktiga sommardagar hemma såhär i början på sommaren. Nu kan det regna och vara skit nästa gång jag kommer hem utan att jag blir stressad he-he. Dock ska jag hålla mig från att döda spindlar och hoppas på sol och värme sommaren igenom! 
(null)
I måndags. Efter typ fyra-fem timmars sömn. Dödstrött men påväg! Har för övrigt släpat tält, madrasser, hängmatta, uppblåsbara kuddar, vandringskängor och gud vet allt genom halva landet helt i onödan he-he. Ingen ville tälta med mig :-(. Söker en campingvillig vän! Hur kan man inte vilja fånga dessa ljusa nätter med en flaska vin och nakenbad för att sedan vakna till fågelkvitter, frisk morgonluft och ett morgondopp medan jag värmer pannakakor?? Anyone?? 
(null)
Tåget hann inte mer än att rulla in på perrongen innan jag släpat med mig mamma och pappa på ett kvällsdopp. 
(null)
Magisk kväll. 
(null)
Ser lite bekymdrad ut men var 100% nöjd. Och jag kommer 100% förstöra mitt hår som äntligen börjat växa ut igen efter covid med alla dessa bad och duschar som efterföljer dem. Men då jag sitter där i min gungstol eller flygande matta eller vad det nu är som gäller år 2090 kommer jag inte att minnas mitt hår, jag kommer att minnas kvällsbaden jag tog med mina föräldrar under en nedåtgående junisol. 
(null)
Tisdag och vi åkte ut till farmor på Hornön! 
(null)
Badade såklart. Och jag kom på - som det snille jag är ibland - att jag kunde knyta fast denna vindsurfingbräda i bryggan och vips: där kunde jag ligga och guppa på vågorna och slappna av och till och med somna utan att vara orolig över att drifta iväg. Har uppenbarligen blivit ett år klokare sedan jag förra sommaren fick paddla och paddla för att hålla mig kvar i viken. 
(null)
(null)
Vi försökte ta en fin bild innan släkten kom men det var svårt att le mot solen. Jag kan inte smizea som Tyra Banks. 
(null)
Efter fika och presentöppning var de givetvis dags för ett kvällsdopp. 
(null)
Älskade familj<3. 
(null)
Erkänner: lägger bara ut denna bild pga jag tycker att mina abs såg nice ut =). 
(null)
Kommer minnas dessa dagar för alltid. När vi kom upp från vattnet på onsdagsmorgon hade farmor stekt pannkakor. Precis som förr. Åh. Älskade farmor. 
(null)
Onsdagkväll innebar middag på Saltmagasinet med pappa. En otrolig kväll. Av värmen och det goda vinet att döma skulle vi kunnat befinna oss i Italien på riktigt. Och pastan. Wow. Blir hungrig bara av att tänka på den. 
(null)
Efter middagen tog jag en glass på Villakiosken med Amanda och Camilla (vet att du läser Camilla ;-) så jag vill bara tacka för en otroligt mysig kväll och säga att jag har saknat er så mycket!!). 
(null)
Plockade lite syrener på vägen hem då jag inte kunde motstå att ta in denna otroliga doft. Doften av försommar. 
(null)
Mamma som varit ute på middag med några kollegor kom hem fem minuter senare och sa "jag var tvungen att plocka några syrener, de doftade så gott!". Skrattade högt. Jag är min mors dotter. Livet ligger i det lilla. 
(null)
Här är jag i min tiktok-trend. Bandet är lite kort så fick vira håret uppåt när jag kom ner till topparna. Meeen...
(null)
Det funkade utmärkt! Detta är lockarna innan jag kammat ut dem. Och de höll hela dagen genom två dopp och ett hårt träningspass! Även om de var lite mer vågiga där emot slutet av dagen. Ser btw så nyvaken ut på bilden ha-ha. 
(null)
Jag startade dagen med att traska ner till närmsta bageri och köpa färskt bröd. Det gjorde alltid pappa på sommarloven när vi var små. Finns det något godare än tekakor och ett glas mjölk på morgnen? 
(null)
Sedan hämtade jag och Ida upp Rikard och mormor och skumpade oss iväg på grusvägar till Långsjön för en trip down memory lane. Och jisses vilken fin dag. Det var som om det var 2002 igen. Platsen. Dofterna. De små buskarna. Skottkärran. Grytan. Timmerhusen. Garaget. Bäcken och fiskarna. Jag blev faktiskt rörd på riktigt. Det är få platser som har den verkan på mig. Men mormors stuga är barndomssomrar. Det var trygghet. Det var popcorn framför allsång på skansen. Det var grodjakter. Det var bad i den lite äckliga bäcken bland gäddorna och det var lek på den stora stenen. Det var fika i solen och det var kanotpaddling ut på sjön. Det var myggkrig och dassbesök sent på kvällen. Det var bamsetidiningar och sommar i P1. Det var trängsel runt middagsbordet med tunnbröd och nyskördad potatis direkt från åkern. Åh. Det gör ont i hjärtat att denna platsen inte tillhör oss längre. Men det är fint att kunna besöka gården ibland. Som nu. Och jag är evigt tacksam för att jag har dessa minnen. Att jag fick det så bra. 
(null)
Min fina, starka mormor. 
(null)
Mannen som köpt huset var tyvärr inte hemma men vi åt våra sallader på hans trall och gosade med hans katt. 
(null)
Sedan åkte vi in till byn för att köpa kött på det lokala slakteriet. Jag som inte har någon skam i kroppen frågade om jag inte kunde få gå in och hälsa på kycklingarna när jag hörde att de var alldeles nykläckta. Åh, de små pipen de gav ifrån sig! Vi är verkligen programerade att ömma för ungar, i alla former.
(null)
Precis som jag minns från förr hade de en påfågel på gården. 
(null)
Och massa höns och tuppar som sprang omkring. 
(null)
Vi åkte till Kerstins udde för glass och bad. Vi blev utan glass tyvärr med två bad hann jag med. 
(null)
Sedan har kvällen spenderats med min älskade Johanna. Ett fint avslut på ett par fina dagar<3.