/

Ett misslyckande

Varje gång jag blir sjuk, överdrivet trött eller får huvudvärk känns det som ett misslyckande. Ett misslyckande av att ta hand om mig själv och min kropp. Det kan vara bristande hand- eller munhygien (mest troligt handhygien då jag är en diktator gällande tandborstning hehe), vätskebrist, dålig kosthållning eller brist på sömn. Kroppen hamnar i obalans och det ger utslag. Detta skedde förra veckan och det var verkligen ett kvitto på att om jag vill träna hårt, ständigt hitta på saker och samtidigt jobba heltid med roterande treskift måste jag ta hand om mig själv och ta min hälsa på fullaste allvar. Vilket jag oftast gör, men förra veckan brast det och det fick jag sota för nu genom att bli sjuk. 
 
Vätskebalansen är lättast att justera. Drick mer. Ta en resorb. Done. Kosten är lite svårare då det handlar om sug och mycket diciplin. Fick jag själv bestämma skulle jag ju leva på mackor. Det är ofta jag får behandla mig själv som ett barn och tänka att om jag äter upp all mat belönas jag med goda mackor efteråt. Dock blir jag ju oftast för mätt för att orka äta dem sedan, men ibland lyckas jag lura mig själv he-he. Svårast är det att reglera sömnen och det är oftast den som blir lidande även om jag verkligen försöker prioritera den. Alltid i säng innan 22 och helst redan vid 21, förutom när jag har kvällspass, men då är det direkt i säng efter jobbet. Ser fram emot när jag ska börja på akuten, då slutar man 20:45 istället för 21:45 = mer sömn woho! 
 
Jag skulle friskförklara mig själv idag men tar inga risker. Tänker somna innan 21 ikväll efter att ha ätit smoothie och bananpannkakor till kvällsfika. 
(null)
Denna månads atletserie utfördes i veckan, trots att jag inte var helt kry. Men vad gör man inte. Ebba utbrast mitt i allt att "jag håller på att svimma" och det syns verkligen på bilden he-he, stackare. Det är så himla påfrestande att ha händerna ovanför huvudet nästan konstant än en kvart vilket vi hade, dessutom med tunga vikter eller kroppsvikten. Men vi tog oss igenom det ännu en gång och jag är så stolt över oss! 
(null)
Kvällsfika. Jag som aldrig ätit kosttillskott fick för mig att beställa hem några förra veckan. D-vitaminbristen är ett faktum i detta mörka land och probiotika kändes lite hippt och värt att testa. Sedan köpte jag magnesium för att hjälpa musklerna med återhämtning. Jag får se om jag känner mig piggare än vanligt efter någon vecka.