/

Kliniskt utbildningsår

Igår startade mitt kliniska utbildningsår. Det är lite delade meningar från mitt håll gällande detta. Sjukhuset går på knäna och patienterna blir lidande vilket jag tyvärr fick bevittna idag. Det är hemskt med alla utlokaliserade patienter, hur gamla människor slussas runt och vårdas av olika läkare, sjuksköterskor och undersköterskor utan kontinuitet i brist på platser. Vi är cirika 180 sjuksköterskor som går kliniskt utbildningsår på 20% vilket motsvarar 36 heltidsanställningar. Det är ungefär en och en halv avdelning. Det är resurser som skulla kunna läggas på patienterna istället. Dock är det också viktigt att vi får lära oss mer, bli bättre och få en paus från det extrema slit vi utför varje dag. Det ger energi och kraft att göra ett bättre jobb väl på plats. 
 
Hur som helst. Första dagen igår var otroligt inspierande och jag känner verkligen som bilden nedan visar: jag vill bli expert på yrket. Idag har varit en avancerad dag medicintekniskt och jag lär mig hela tiden att bli bättre. Jag lär mig att prioritera, hur jag ska observera tecken på att patienter blir sämre och hur jag ska utföra tekniska moment. Sedan fick jag höra väldigt fina ord från min chef idag vilket värmde. Hon sa att hon trodde att jag kommer att gå långt och att jag kommer bli chef en dag vilket gjorde mig så himla glad. Jag har haft det värsta halvåret någonsin i mitt privatliv men sömnlösa nätter och spridda tankar till trots har jag varje dag gått till jobbet med ett leende och gjort ett bra jobb vilket jag är stolt över. Jobbet betyder mycket för mig, så är det bara. 
(null)
 
(null)