/

En kväll på jobbet

Jag började skriva ett inlägg där jag klagade på min måndag. På allt som gått fel och hur trött jag är. Men så kom texten till jobbet och tänkte nämna att jag sett så mycket som gjort mig illa berörd idag. Där hejdade jag mig. Jag har inget att klaga på. Jag är ung och frisk. Bara det är två anledningar till att vara mycket, mycket tacksam och lycklig. Även om det finns dagar som idag då jobbet tröttar ut mig totalt (hehe lite får man klaga) är jag så otroligt tacksam vilka perspektiv jobbet ger mig. Jag är bara tjugotre år och jag har mycket att lära här i livet. Det är mycket jag inte vet eller känner till. Men jobbet lär mig, hela tiden. Allt sätts i perspektiv och varje dag får jag klarheter i vad som är viktigt. Vad jag ska vara tacksam för.
 
Idag mötte jag två patienter bara några år äldre än mig vilka båda var väldigt, väldigt sjuka. Jag tyckte synd om mig själv för att jag spenderat fem av sju kvällar på jobbet. De spenderar alla sina kvällar på sjukhuset. De kan inte ta en alvedon mot huvudvärken som jag ibland gör efter ett arbetspass. De lever med värk. De kan inte ta en paus från allt och skratta med kollegorna i lunchrummet. De kan inte ens äta på grund av att de mår så dåligt. Detta sätter saker och ting i perspektiv. Speciellt att trots detta så skrattar patienterna med sina anhöriga och de pussar sina kärlekar. De visar mig vad som är viktigt. Patienterna tackar mig, jag tackar dem. Jag har sagt det förut, men om ni inte vet vad ni ska göra med ert liv. Bli sjuksköterska. Det finns nog inget så oförutsägbart och tacksamt yrke.