/

Varför kettlebell?

Jesper frågade mig för någon vecka sedan "Varför träna med kettlebells?", vilket fick mig att fundera. Jag älskar dessa kanonkulor med handtag och anser det vara den absolut bästa träningen. Men varför? Egentligen? Vad gör kettebell-träning så himla bra?
 
Jag anser det vara bra träning för att det går snabbt och det är tungt. Jag blir väldigt uttåkad av att stå och pumpa med vikter men vet också att vill man bygga volym, vilket jag i och för sig kanske inte eftersträvar men jag vill absolut tona kroppen lite mer, så behöver vikter adderas. Annars blir det mest bara fettförbränning. 
 
Jag googlade runt på ett par sidor för att hitta lite fakta och det visade sig i en studie att syreupptagningen är högre i kettlebell-träning än den man normalt brukar mäta upp under cirkelträning. En annan studie visade att sedan tidigare fysiskt aktiva män förbättrade både sin maxstyrka och explosivitet genom att träna med kettebells. Träningen fokuserar dessutom väldigt mycket på stabilitet och balans i coren vilket mer eller mindre är utgångspunkten i all form av träning. 
 
Enligt mig går dock studier att vinkla åt vilket håll som helst och de ska inte alltid misstas för sanningen. Detta då en annan studie menade att oavsett övning inom kettlebell kunde man med största sannolikhet utföra den mer säkert med en hantel. 
 
Trots detta står jag fast vid att kettlebell är min absoluta favorit då det kommer till träningsformer. Jag älskar att swinga, lyfta, pressa och böja med dessa tunga kulor. Jag anser mig vara mer vältränad nu än innan jag började träna kettlebell tre gånger i veckan. Detta kan givetvis bero på både instruktörer/upplägg av pass samt att jag tränar många andra hårda pass utanför också, men jag vill gärna tro att det är tack vare dessa klot he-he.