/

Uppenbarelse

Jag har i hela mitt liv haft svårt med mat. Då jag var liten bebis åt jag allt och mycket, men sedan slog det slint och jag i princip matstrejkade. Åt knappt potatis. Det har blivit bättre nu då jag "växt upp" men skulle fortfarande aldrig äta grytor, soppa, skaldjur etc. Det jag väl äter ska också vara upplagt på ett visst vis, maten får enligt mig inte blandas på tallriken. Och det får definitivt inte vara såsigt! 

Jag har aldrig reflekterat över varför jag har dessa "tvångstankar" eller "rädsla" till att äta för mig okänd mat. Men så sade en arbetskollega idag något som gav mig en uppenbarelse. Hon bad mig lukta på en bit lax för att se om den var färsk, varpå jag upplyste henne om att jag har otroligt dåligt luktsinne. Jag kan inte avgöra om något luktar gammalt, unket eller surt. "Kanske det är därför du inte tycker om särskilt mycket mat då, om du bara äter med ögonen och inte känner dofterna?" Baaabaam! Där sade hon något! 

Jag känner mig befriad, kan detta vara förklaringen till alla år av pinsamma "Nej tack, jag tycker inte om"? Nu behöver dessa två ting inte ha något samband, men det är högst troligt och jag känner mig ärligt lättad. Kan man prata med någon läkare eller liknande om detta? Eller kan man träna upp luktsinnet? Måste ge det ett försök!